Carnaval op z'n Peruaans - Reisverslag uit Paucarbamba, Peru van Hadassa en Klaske - WaarBenJij.nu Carnaval op z'n Peruaans - Reisverslag uit Paucarbamba, Peru van Hadassa en Klaske - WaarBenJij.nu

Carnaval op z'n Peruaans

Door: Klaske

Blijf op de hoogte en volg Hadassa en Klaske

05 Maart 2014 | Peru, Paucarbamba

Carnaval in Peru

Ook hier houden de mensen van bier, maar dat is niet direct waar carnaval in Peru om draait. De inhoud van carnaval is voor de Peruanen een massaal watergevecht, niemand op straat is veilig voor de super soakers, schuimbussen en emmers waters die uit huizen en uit auto’s worden gekiept. Hadassa en ik dachten mooi de dans ontsprongen te hebben, maar nadat we met tassen vol groente en fruit vanaf de markt richting de pizzeria liepen, kregen we de volle lading. Gelukkig hadden we nog flesjes water in onze tas, dus onze wraak was zoet. Zelfs in de bus was het watergevecht nog niet afgelopen, helemaal nat tuimelden wij uit de bus. Daar stond ons nog een wandeling van een half uur te wachten, want de brug van ons dorpje is tijdelijk verdwenen. Het is de bedoeling dat hij wordt verstevigd zodat er auto’s overheen kunnen. Wat in Nederland in een week gebeurd zou zijn duurt hier een paar maanden. Dus tot die tijd moeten wij de bus bij het volgende dorp pakken, goed voor de conditie maar minder fijn als de zon verdwijnt en de wind opsteekt en je nat bent. Toen we uiteindelijk thuiskwamen dreef ons fruit in het water en waren wij flink afgekoeld. Vooral Hadassa, die lag de volgende dag dan ook met griep in bed.

Vanmorgen belde een vrouw uit het dorp aan bij onze deur, of we gelatine wilden kopen, een lekkernij van hier. Deze vrouw was doof en kon niet praten, ze droeg haar kindje van bijna een jaar op haar rug. Alle vrouwen met jonge kinderen dragen hun kinderen in vrolijk gekleurde doeken overal mee naar toe op hun rug. Kinderwagens zie je hier niet. Het was een prachtig kindje, enorme bruine ogen, dikke wangetjes, pik zwart haar met een mutsje erop tegen de felle zon. We hoorden van Yogan dat deze vrouw geen man had maar verkracht was door een van de buurmannen die tegenover ons wonen. Deze vrouw zou in principe de dader zo kunnen aanwijzen, waarna deze man de gevangenis in zou draaien. Maar dat heeft ze nooit gedaan. Het gaat om 1 van drie broers en ook al gaat er dan een de gevangenis in, de andere twee wonen dan nog heel dicht bij je in de buurt om je het leven zuur te maken. We weten niet of dat de exacte reden is, maar ze zal haar redenen hebben. Over zulke dingen kan ik me zo boos maken. Zoiets verzin je toch niet als man…?

Gelukkig hebben we ook leuke buren die, hoewel ze weten dat we maar weinig begrijpen van wat ze zeggen, toch elke keer een praatje met ons aanknopen en gul delen van hun fruit. Bij de kinderen zijn we favoriet, die rennen hun huizen uit om naar ons te zwaaien als we langs lopen. Als de kinderen hier aan huis komen, kan je niet langs ze heen glippen voordat je minstens 1 spelletje met ze hebt gedaan, dat vinden we helemaal niet erg. Wij even soggen en zij extra plezier!

Ons leventje en onderzoek kabbelen hier ondertussen rustig verder. Soms krijgen we de kriebels van al die rust en maken we wilde plannen voor leuke uitstapjes, meer dan de helft van al die plannen moeten we nog uitvoeren, dus hopelijk hebben we daar nog genoeg tijd voor. Vorig weekend hebben in Cusco doorgebracht, een prachtige oude stad waar we aan het begin van onze reis ook al een dag en een nacht waren geweest. We zijn heerlijk uit eten geweest, Hadassa heeft zelfs haar tanden in alpacavlees durven zetten, wat haar ook nog vreselijk goed smaakte. Verder hebben we allerlei mooie plekken bezichtigd en hebben we onze rust gepakt, overdag in het park en ’s avonds onder de sterrenhemel met een fles wijn en een prachtig uitzicht over Cusco. Helaas werden we daar al veel te vroeg weggestuurd door de politie, alcohol op straat is hier waarschijnlijk ook not done. Raar dat ze de locals wel lieten zitten drinken daar…

Verder kunnen we ons leven in Nederland al best wel missen, al die lieve vrienden en familie en elke dag komt er iets van verlangen bij; een avond met je vriendje op de bank, een patatje speciaal, een boottochtje op het Kotermeer, een weekendje met je zussen weg, een dagje sauna en ga zo maar door;) Jullie horen het al; nog genoeg plannen hier en weer genoeg plannen daar, maar eerst richten we ons nog even op dit prachtige land.

Leuk dat jullie ons blijven volgen door ook deze blog weer te lezen!

Hadassa:

Haha heerlijk Klas.. Je hebt gelijk; ik mis de kotermeer maar jij maakt alles goed beste afstudeermattie!! ;)

• 05 Maart 2014 - 03:10

Zo..das duidelijk^^

• 05 Maart 2014 - 09:01

Anita:

Weer leuk om te lezen hoe het jullie vergaat. En de foto 's van fb erbij te zien. Geniet! Voor je t weet zit het er weer op en zijn jullie weer thuis. Succes met alles meiden! Xx

• 05 Maart 2014 - 09:09

Annejose:

Op die verkrachter naast jullie klinkt het prachtig;). hoop dat jullie nog veel van jullie uitstappen kunnen waarmaken!!

• 05 Maart 2014 - 11:58

Mirthe:

haha hadassa jouw reacties

• 08 Maart 2014 - 00:12

Berry:

Mooie manier van carnavallen. Doen ze daar ook mee met de vastenperiode?
    Het aftellen begint al voor jullie.
    We miss you. Keertje skypen?